woensdag 23 november 2016

Op straffe des doods

DE ZONEN VAN EL TOPO 1: KAÏN (Ladrönn & Jodorowsky)
Voordat Jodorowsky stripverhalen ging schrijven maakte hij speelfilms. Tamelijk onalledaagse. Hij brak door als cultfilmer met El Topo, een gewelddadige western over een cowboy die God wil worden en zijn zoon daarom in de steek laat. Hierna maakte Jodorowsky niet zo gek veel films meer, want het was moeilijk om zijn plannen gefinancierd te krijgen. Bekend is zijn mislukte poging om een filmversie te maken van Frank Herberts sciencefictionepos Duin. Het verging hem beter als scenarist van stripverhalen.
Net als zijn films worden ook de meeste stripscenario's van Jodorowsky gekenmerkt door extreem geweld en een soort provocerende christelijk religieuze mystiek. Wie daar van houdt kom met De zonen van El Topo weer volledig aan zijn trekken. Het verhaal, een bewerking van het filmscenario dat hij jaren geleden schreef als vervolg op El Topo, gaat bestaan uit drie delen: Kaïn, Abel en Abelkaïn. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
El Topo is een heilige geworden. Zijn in de steek gelaten zoon wil hem doden, maar omdat je een heilige nu eenmaal niet doodt, richt hij zijn wraak op Abel, de tweede zoon van El Topo. Daarom verbiedt El Topo iedereen om met Kaïn te spreken of hem zelfs maar aan te kijken op straffe des doods. Dat maakt Kaïn alleen maar vastbeslotener om zijn wraak ten uitvoer te brengen.
Het wrede verhaal is mooi, filmisch in beeld gebracht met weidse decors en emotionele close ups. Ze versterken het ongemakkelijke gevoel dat Jodorowsky's verhaal oproept. Wat wil hij in Godsnaam zeggen met dit verhaal vol wreedheid, provocaties en naar heiligschennis neigende mystiek?
Zelf weet hij het vast wel, maar bij de lezer roept het veel vraagtekens op. Boeiend is het wel en ik ben toch benieuwd hoe hij dit  bijzondere verhaal gaat afronden.
Glenat 2016; 64 pagina's; hardcover, kleur; € 17,95
☺☺☺☺

Kijk ook eens op http://hanspols.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen