maandag 3 oktober 2016

Loodzware thema's en onduidelijke personages

MARIE-LEONTINE (Raphaël Beuchot & Zidrou)
Voor Raphaël Beuchot schreef Zidrou eerder al twee verhalen die zich beide afspelen in Afrika: De verhalenverteller en De platenspeler. Hoewel het beide op zichzelf staande verhalen zijn word Marie-Leontine wel beschouwd als het derde deel van een trilogie Dat is begrijpelijk, maar niet helemaal terecht. Marie-Leontine is een ander soort verhaal.
Bij de eerdere boeken ging het vooral om het verhaal en dat werd met veel zwier verteld, maar bij Marie-Leontine lijkt er in de eerste plaats te zijn gekozen voor een thema met een 'boodschap' waaromheen een verhaal is opgebouwd. Vrouwenbesnijdenis komt in Afrika (helaas) nog veelvuldig voor en Marie-Leontine staat  hetzelfde lot te wachten. Het meisje is de dochter van Antoinette, een Afrikaanse vrouw die een verhouding heeft met Yue, een jonge Chinees, die werkt voor een van de vele Chinese ondernemingen die momenteel Afrika aan het 'koloniseren' zijn.
En voila, vrouwenbesnijdenis en modern imperialisme, twee loodzware thema's in één boek, voeg daar een rits bijpersonages aan toe waarvan de rol niet altijd duidelijk is en je weet dat dit bijna niet goed kan gaan. En dat gaat het ook niet. Er gebeurt te veel dat afleidt van het thema en ondanks de emoties en het drama waarmee de relatie tussen Yue en Antoinette gepaard gaat komen ze daardoor niet echt tot leven. Zidrou heeft een statement willen maken, maar heeft daar een uitgebreid dossier voor nodig dat aan het verhaal is toegevoegd in plaats van het verhaal zelf er voor te gebruiken. Het boek krijgt daardoor het karakter van een educatieve uitgave waarbij het niet om de strip gaat, maar om de informatie die is toegevoegd. En dat was niet de bedoeling. Het doet een beetje denken aan stripverhalen die Derib ooit maakte over AIDS en drugsgebruik. Hoewel die iets beter uit de verf kwamen, misschien omdat schrijver en tekenaar er dezelfde persoon zijn.
Zidrou heeft lef. Hij pakt thema's op die verder iedereen laat liggen. En juist op die momenten toont de gelauwerde scenarist zijn beperkingen. De klant (over prostitutie) kwam niet goed uit de verf en ook het meer recente Onafscheidelijk (over incest) was niet geheel geslaagd. Met Marie-Leontine is het hem niet gelukt om en een taboeonderwerp aan te snijden en een goed verhaal te vertellen.

Lombard 2016; 104 pagina's; hardcover, kleur; € 19,50 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen