maandag 10 oktober 2016

Een enge, kleine manipulator

WEEGEE (Wauter Mannaert & Max de Radigues)
Vrij snel na El Mesias verrast Wauter Mannaert opnieuw. Deze keer met Weegee, een biografisch verhaal over de legendarische fotograaf Weegee. Arthur Fellig zou je een van de eerste paparazzi kunnen noemen. Onder de artiestennaam Weegee specialiseerde hij zich in het vastleggen van ongevallen en moorden. Daarbij ging hij niet al te netjes te werk. Door goede contacten slaagde hij er in om als eerste bij de plaats van het ongeluk of de moord te zijn. Het valt niet te ontkennen dat hij mooie, harde maar en menselijke foto's maakte, maar hij schaamde zich er niet voor om het lijk voordat de politie arriveerde nog even subtiel te manipuleren, zodat hij het door hem gewenste beeld voor de camera kreeg.
In New York groeide Weegee uit tot een sterfotograaf. Kranten betaalden grof geld om zijn mooie plaatjes exclusief af te kunnen drukken. Maar voor hem was dat niet genoeg. Hij zocht erkenning als kunstenaar en verlangde ernaar om opgenomen te worden in societykringen. Daar zaten ze, ondanks de publicatie van zijn prachtige fotoboek Naked City niet echt op de enge, kleine manipulator te wachten die achter de Hollywoodsterren aanjoeg en telkens dezelfde anekdotes over zijn spannende leven vertelde.
Mannaert en De Radigues schetsen een sfeervol beeld van New York in de jaren dertig / veertig en maken een niets ontziend portret van een man met een gespleten persoonlijkheid die enerzijds zijn kicks haalde uit het grove geweld en het leed aan de onderkant van de samenleving en anderzijds niets liever wilde dan bij de elite horen. Mannaerts tekenwerk is sinds zijn debuut met sprongen vooruit gegaan en hij heeft met Weegee zijn beste werk tot nu toe afgeleverd.
Bloan 2016; 128 pagina's; hardcover, zwart-wit; € 19,95

☺☺☺☺

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen