zaterdag 26 december 2015

Op zoek naar een geliefde in het hoge Noorden

CORTO MALTESE 13: ONDER DE MIDDERNACHTZON (Pellejero & Diaz Canales) 
Hugo Pratt was een van de grootste vertellers van het stripverhaal. Met als belangrijkste inspiratiebronnen de avonturenromans uit zijn jeugd van bijvoorbeeld Jack London of Robert-Louis Stevenson bedacht hij het ene na het andere verhaal. Met hun volwassen aanpak liepen Pratts lange verhalen vooruit op wat later de striproman ging heten.
Een van die verhalen is De ballade van de zilte zee, waarin voor het eerst Corto Maltese voorkomt. Corto keer daarna terug in een reeks korte verhalen en vanaf Corto Maltese in Siberië in stripromans.. Pratts manier van vertellen en het inventieve gebruik van zwart-wit in zijn tekeningen hebben heel veel stripmakers geïnspireerd. Denk aan Tardi, Comès en Rubèn Pellejero, die in de jaren tachtig zelf een avonturier bedacht: Dieter Lumpen.  
Als verteller was Pratt onnavolgbaar. De verhalen over Corto Maltese zijn pakkend, origineel, de personages zijn kleurrijk en de dialogen bijzonder knap. In bijna ieder album staat wel een onvergetelijk gesprek tussen Corto en een van de bijzondere personages zoals Raspoetin.
Het leek onmogelijk om Corto Maltese voort te zetten, maar schrijver Juan Diaz Canales (van Blacksad) en Rubèn Pellejero gingen de uitdaging aan.
Onder de middernachtzon speelt zich in 1915 af in het hoge noorden van Canada en de Verenigde Staten, waar Corto zich aansluit bij een groep goudzoekers. Zelf zoekt hij geen goud, maar de voormalige geliefde van Jack London, die hem voor haar een boodschap heeft meegegeven.
Diaz Canales en Pellejero zijn cum laude geslaagd voor het moeilijke examen. Het verhaal is boeiend, heeft diepgang en sfeer en , misschien wel het belangrijkste, heeft een paar onvergetelijke dialogen. Pellejero greep terug op de stijl die hij gebruikte voor Dieter Lumpen en werkte niet direct in kleur zoals we de laatste tijd van hem gewend zijn, maar in zwart-wit. De tekeningen kregen daarna een sobere inkleuring zoals die ook werd gebruikt voor de heruitgaven van Corto Maltese.
Pellejero weet perfect een balans te vinden tussen zijn eigen manier van werken en die van Hugo Pratt, waardoor het geen Hugo Pratt-imitatie wordt, maar wel een volwaardig avontuur van Corto Maltese. Een knappe prestatie.
Casterman 2015; 88 pagina's; kleur, hardcover; € 20,00

☺☺☺☺

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen