dinsdag 18 augustus 2015

Een onmogelijke opgave

HET PARADIJS VERLOREN (Pablo Auladell, naar John Milton)
In 1667 publiceerde John Milton Paradise lost, een enorm lang gedicht in tien boeken over de verbanning van de mensen uit het paradijs. Het wordt algemeen beschouwd als een hoogtepunt in de wereldliteratuur. Niettemin zijn er waarschijnlijk niet veel Nederlanders die het boek ook gelezen hebben. Een vertaling is voor zover ik weet niet beschikbaar en als het je lukt om aan een Engelse versie te komen staat je een flinke uitdaging te wachten. Is het lezen van het boek al moeilijk, het bewerken ervan tot een stripverhaal  lijkt een onmogelijke opgave.
Maar de Spaanse kunstenaar Paolo Auladell ging de uitdaging aan en verstripte Het paradijs verloren. Uiteraard gebruikt hij voor zijn boek niet de integrale tekst van het gedicht, maar hervertelt hij het verhaal, waarbij hij de vertelling van Milton volgt.
Het verhaal is, zeker voor wie is opgevoed met de Bijbel, bekend. God heeft de eerste mensen geschapen en zij mogen leven in een prachtige omgeving, het Paradijs. Voordat het zover is hebben we op de eerste pagina's van Auladells boek al kunnen zien hoe een engel uit de hemel valt en in de onderwereld belandt. Satan uiteraard. De gevallen engel heeft vanaf dat moment maar één doel voor ogen: met zijn leger demonen wraak nemen op God door zijn schepping, de mens ten val te brengen.
Daar heeft hij al die demonen eigenlijk niet eens voor nodig want hij weet hoogstpersoonlijk Eva, de eerste vrouw, ertoe te verleidden om van een verboden vrucht te eten. Meestal wordt deze vrucht in de westers kunst afgebeeld als een appel, maar in de Bijbel wordt deze vrucht niet met name genoemd. Om de lezer houvast te bieden is de vrucht bij Auladell ook een appel. Ook verder maakt hij gebruik van beelden die iconisch zijn geworden bij de uitbeelding van het scheppingsverhaal in de kunst. Daarbij baseert hij zich vaak op middeleeuwse schilderijen.
Op andere momenten veroorlooft hij zich meer vrijheid en voegt eigen symbolen toe, zoals de hoed met bloemen die de duivel draagt. Die hoed heeft natuurlijk ook een andere functie, namelijk het herkenbaar maken van Satan tussen al de andere duivels.
Auladell werkte jarenlang aan Het paradijs verloren en hied er na het afronden van het eerste deel zelfs even mee op. Niet alleen het verhaal ontwikkelt zich zodoende, maar je ziet ook terug hoe Auladell zich als tekenaar ontwikkelde. Wat daarbij vooral opvalt is dat de gezichten van de personages geleidelijk aan meer expressie krijgen. Maar wat blijft is de soberheid van de tekeningen die zijn uitgevoerd in zwart-wit met een enkele steunkleur. Het aantal tekeningen per pagina houdt hij beperkt zodat het geheel overzichtelijk blijkt.
Het is Auladell gelukt om van Het paradijs verloren een stripverhaal te maken in prachtige beelden die je vaak nog lang bijblijven. Een indrukwekkende prestatie.

Uitgeverij Sherpa 2015; 316 pagina's; gebonden boek met leeslint; € 39,95

☺☺☺☺

Geen opmerkingen:

Een reactie posten