donderdag 7 mei 2015

HET LEVEN IS EINDIG, KUNST BLIJFT

DE BEELDHOUWER (Scott mcCloud) 
Wat zou je er voor over hebben om bekend te worden als kunstenaar? Je leven? Het is het hoofdthema van De beeldhouwer, de grafische roman van Scott mcCloud.    McCloud is vooral bekend als de auteur van Understanding Comics (1993), een standaardwerk in stripvorm over stripverhalen. Het is het naslagwerk voor iedereen die wil weten wat een stripverhaal is en uit welke elementen het bestaat. Het succes van Understanding Comics levert Scott mcCloud wereldwijd vele uitnodigingen op om lezingen te geven of om te doceren over stripverhalen. Hij maakte nog twee vervolgen op Understanding Comics, maar kwam nauwelijks meer toe aan waar het voor hem  mee begon: stripverhalen tekenen.
De beeldhouwer is zijn eerste (fictie)boek sinds jaren. Het is een indrukwekkende, ruim 500 pagina's tellende grafische roman geworden. Na een succesvolle start als beeldhouwer is David Smith in de vergetelheid geraakt. Hij verkoopt zijn werk niet meer en heeft geen rode cent om van te leven. Als hij van zijn laatste centen wat zit te drinken in een café krijgt hij gezelschap van de Dood in de gedaante van zijn overleden oom. De Dood doet hem een aanbod. Hij stelt de jonge kunstenaar in staat om alles wat hij bedenkt met zijn blote handen te kunnen maken.  Als hij het aanbod accepteert, is de prijs die hij daarvoor moet betalen dat hij nog maar tweehonderd dagen heeft te leven. David accepteert en begint als een razende te werken. Als zijn zolderetage helemaal vol staat met werk, nodigt hij wat mensen uit de kunstwereld uit. Helaas komt er bijna niemand opdagen en zijn de paar mensen die wel  komen op het eerste gezicht niet geïnteresseerd. Tot overmaat van ramp stort de zolder in onder het gewicht van alle beelden.

Als David op het punt staat om de periode van tweehonderd dagen nog verder te verkorten en voor een trein wil springen wordt hij gered door een meisje: Meg. Dankzij haar leert hij aspecten van het leven kennen die tot dan toe onbekend voor hem waren en hij wordt verliefd op Meg. Maar hoe vertelt hij haar van zijn afspraak met de Dood?  En is deze afspraak echt onherroepelijk?
Grafisch leunt De beeldhouwer aan tegen Japanse strips, de tekeningen zijn uitgevoerd in zwart-wit met een blauwe steunkleur waarbij mcCloud zijn tekenstijl aanpast aan de situaties die hij beschrijft.  Hij gebruikt alle mogelijkheden die het medium biedt en schrijft spitse dialogen. Hij schetst een liefdevol beeld van New York en de New Yorkse kunstwereld en vertelt over twee jonge mensen (gebaseerd op hemzelf en zijn vrouw Ivy) die het leven leren ontdekken. Scott mcCloud werpt boeiende vragen op in De beeldhouwer. Wat is de prijs van kunst? Wat is de waarde van het leven? Maar hij behandelt ze op een lichte manier. Er zitten grappige gedeeltes in, maar De beeldhouwer graaft ook diep, ontroert en zet aan het denken. De keuzes die David maakt als zijn leven het einde nadert zijn verrassend en het verhaal heeft een prachtig slot.
Scratch Books 2015
496 pagina's kleur; paperback; € 29,90
☺☺☺☺☺

Deze bespreking staat ook in een iets andere vorm in het aprilnummer van de Boekenkrant. De Boekenkrant is maandelijks gratis af te halen bij een groot aantal boekwinkels. In ieder nummer wordt ook aandacht besteed aan stripverhalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen