vrijdag 27 maart 2015

De schaduw van Blueberry

UNDERTAKER 1: DE GOUDVRETER (Ralph Meyer & Xavier Dorison)
Vanaf het moment dat de eerste pagina's van Undertaker werden voorgepubliceerd in Eppo doken de lofuitingen op: de nieuwe Blueberry, fantastisch getekend... zelden werd het eerste deel in een nieuwe reeks zo de hemel in geprezen. Terecht?
De hoofdpersoon in Undertaker is Jonas Crow, een man met een  mysterieus verleden die met  zijn paard en wagen als doodgraver door de Verenigde Saten reist met als enige gezelschap een tamme gier. Hij belandt in Anoki City, een mijnwerkersstadje. Alle macht in het stadje is in handen van Joe
Cusco, die een aantal goudmijnen bezit. Hij voelt zijn einde naderen, maar wil geen afstand doen van zijn goud. Cusco besluit om al zijn goud op te eten en zelf een eind aan zijn leven te maken. Hij wil daarna begraven worden in zijn eerste mijn en dat mag Crow voor hem regelen. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt, want het hele dorp is uit op Cusco's goud en achtervolgt Jonas Crow en Cusco's knappe assistente Rose, wanneer zij met het lijk op weg gaan naar de mijn. Dan blijkt dat Crow niet alleen handig is met een spa, maar ook met wapens.
Undertaker is een western, met alle clichés van dien. Daarbij is het verhaal getekend in een stijl die bij westerns lijkt te horen en waarin vrij makkelijk de invloed van Christian Rossi en Yves Swolfs valt te herkennen, maar vooral die van Jean Giraud. Scenarist Dorison voegt er een snufje mysterie aan toe (wie was Crow voordat hij doodgraver werd?) en zwarte humor a la Quentin Tarantino. Die combinatie levert zeker geen meesterwerk op, maar wel een prima verhaal. Dorison verstaat zijn vak en schreef een verhaal dat bolstaat van de spanningsbogen en uitnodigt om door te lezen en Ralph Meyer is in topvorm als tekenaar. Met flinke schaduwpartijen, arceringen en donkere kleuren weet hij perfect de sfeer te creëren die bij het verhaal hoort.
Dargaud 2015
64 pagina's, kleur; softcover; € 7,50
☺☺☺☺

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen