dinsdag 11 februari 2014

Episch en indrukwekkend

Diosamante
(Gal & Jodorowsky)



Jean-Claude Gal was een perfectionist. Hij kon dagenlang werken aan een pagina vol details. En dat had als gevolg dat hij een heel klein oeuvre achterliet toen hij in 1994 overleed. Klein, maar nog altijd indrukwekkend. Gal was een van de beste realistische tekenaars van zijn generatie. Zijn tekentechniek met sublieme pagina-indelingen, en imposante landschappen als decors zijn van een  tijdloze kwaliteit. Gal werd ontdekt door Jean-Pierre Dionnet, met wie hij een paar korte verhalen maakte die in Pilote verschenen. Hierna werkte hij mee aan Metal Hurlant, dat mede door Dionnet werd uitgegeven. Samen maakten zij De legers van de veroveraar (1974-1978) en De wraak van Arn. (1981-1988) Deze verhalen zijn wat de Amerikanen sword and sorcery noemen, fantasyliteratuur waarin zwaardgevechten en tovenarij overheersen, een genre verhalen waar bijvoorbeeld Robert E. Howard (Conan) in uitblonk. Gal blonk uit in het werken met zwart-wit. Beide stripverhalen zijn daar mooie voorbeelden van. In 1988 daagde Jodorowsky, de scenarioschrijver die onder meer veel succes had met John Difool (getekend door Moebius) hem  uit om ook eens een verhaal te maken in kleur. Gal slaagde voor de test. Het lukte hem om aan zijn fijne inkttekeningen een extra laag te geven met kleur. En eerlijk gezegd is dat ook de kracht van Diosomante: het prachtige tekenwerk. Van Jodorowsky's verhalen moet je houden. In handen van een goede tekenaar lijken ze episch en indrukwekkend, maar in handen van minder grote talenten blijft er weinig van over. Zoals het door Kordey getekende vervolg pijnlijk duidelijk maakt. Het verhaal van  Diosamante zou uit vier delen gaan bestaan.  Diosamante is een wrede koningin die haar minnaars uitspeelt tegen elkaar. Uit verveling en omdat er geen man meer overblijft verlaat ze haar kasteel en trekt de wereld in. Op haar omzwervingen leert ze koning Urbal kennen. Ze wordt op slag op hem verliefd en wil haar leven met hem delen, maar voordat het zover is moet ze jarenlang zware beproevingen doorstaan. Zo wint ze Urbals liefde en ze krijgt drie zonen van hem. Hiermee eindigt het eerste deel. In de volgende delen zou telken een van de zonen centraal staan.  Sabba, het rijk van koning Urbal wordt in verhaal twee belegerd door barbaren en Diosamante en haar zonen moeten vluchten. Aan boord van het schip dat hen in veiligheid moet brengen krijgen zij een slaapmiddel toegediend en alle passagiers worden verkocht als slaven of achtergelaten om  in de vlammen van het in brand gestoken schip om te komen . Alleen Diosamante weet te ontsnappen en zweert om zich te wreken op de piraten en haar drie kinderen terug te vinden.
Direct na het verschijnen van deel 1 van Diosamante, waaraan Gal zoals gewoonlijk erg lang had gewerkt, begon hij aan het tweede deel waarin de belegering van Sabba beschreven wordt en Diosamantes vlucht, maar Gal leefde niet lang genoeg meer om het verhaal af te maken. Jodorowsky vroeg daarom aan Igor Kordey om het vervolg te tekenen. Een in het Nederlands vertaalde versie hiervan verscheen in 2004 als De parabel van de verloren zoon bij Arboris. Jodorowsky was zo teleurgesteld over Kordeys versie dat het bij dit ene deel bleef en de reeks Diosamante niet werd afgemaakt.
Na de dood van Gal bleek dat hij al veel verder was gevorderd met deel twee dan werd gedacht. Ruim de helft van het verhaal was af en de overige pagina's waren al in inkt opgezet of  in schetsvorm. Al deze pagina's zijn opgenomen in de integrale uitgave van Sherpa. De pagina's van Gal worden voorafgegaan door een inleiding van Jodorowsky en besloten met een korte samenvatting van het nooit getekende vervolg.
Diosamante is een perfect verzorgde uitgave. In de zelfde uitvoering verschenen eerder ook  De legers van de veroveraar en De wraak van Arn. Daarmee is nu het zo goed als volledige werk van Jean-Claude Gal verkrijgbaar in een uitvoering die zijn tekeningen volledig tot hun recht laat komen.

Sherpa 2014

96 pagina's, kleur; Groot formaat hardcover stripalbum; € 49,95
☺☺☺☺

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen