dinsdag 17 december 2013

Een tamelijk duivels verhaal

De toorn van Fantomas
(Julie Rocheleau & Olivier Bocquet)

 
Fantomas is in Frankrijk een begrip. De gevaarlijke crimineel en meester in het vermommen werd iets meer dan honderd jaar geleden bedacht door Pierre Souvestre en Marcel Allain als romanfiguur. De boeken, die verschenen met een tempo van 1 roman per maand, waren populair maar Fantomas' populariteit werd nog vergroot door de verfilming van de verhalen. Al in 1913 was de eerste (stomme) Fantomasfilm te zien. Een jaar later richtte Guillaume Apollinaire een vereniging op van liefhebbers die met elkaar discussieerden over Fantomas en de boeken die geweld en criminaliteit verheerlijkten. Niet alleen voor de schrijvers van zijn generatie (zoals Jean Cocteau) maar ook voor de surrealisten was Fantomas een bron van inspiratie. Fantomas is een van die literaire personages die fascineren door hun aan waanzin grenzende wreedheid, slechtheid en genialiteit. Zij roepen afkeer op, maar ook bewondering. Juist die combinatie maakt hen populair. Denk bijvoorbeeld ook aan The Joker. Wat direct opvalt aan De toorn van Fantomas is het mooie artwork. Julie Rocheleau maakte prachtige pagina's die ze sfeervol inkleurde met potlood en verf. Haar Parijs van rond 1900 ziet er heel gezellig uit en je zou er zo willen gaan flaneren. De gezellige, gemoedelijke sfeer die haar tekeningen hebben is enigszins in tegenspraak met het tamelijk duivelse verhaal. De Franse romanschrijver Bocquet pakte de romans van het duo Souvestre en Allain op, stofte ze wat af, concentreerde zich op de harde kant van de verhalen en baseerde hier zijn eigen boek op. Een boek dat begint met het eerste bloedige optreden van Fantomas waar Jérôme Fandor, dan nog een jongetje van tien, getuige van is. Zestien jaar na deze proloog is Fandor een journalist die de laatste stukjes schrijft van een artikel over Fantomas. Fantomas is eindelijk gepakt en wordt na een turbulent verlopend proces ter dood veroordeeld. Enkele dagen na de dood van Fantomas onder de guillotine,  wonen Fandor en Fantomas' andere aartsvijand commissaris Juve een toneelvoorstelling bij over de crimineel. Tot hun verbazing betreed Fantomas zelf het toneel en richt een vuurwapen op de loge waar Fandor en Juve zouden zitten. Vanaf dat moment zet Fantomas zijn criminele carrière voort alsof er nooit iets gebeurd is. Bocquet weet met Onthoofd, deel 1 van De toorn van Fantomas een spannende, strak geconstrueerde plot neer te zetten en naarmate je er langer naar kijkt krijg je alleen maar meer bewondering voor de pagina's van Julie Rocheleau die niet alleen mooi zijn getekend maar ook knap zijn opgebouwd. De op het eerste gezicht gemoedelijke tekeningen blijken als je ze beter bekijkt toch niet zo onschuldig te zijn. arEen ogenschijnlijk onbelangrijk detail zoals de drie duiven die in een dode rat pikken op pagina 5 zijn een voorbode van de gebeurtenissen op de pagina's erna. Mooi gedaan. Dit smaakt naar meer.

Blloan 2013
56 pagina's, kleur; hardcover stripalbum; € 14,95
☺☺☺☺

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen