maandag 11 november 2013

Openhartig en ontroerend

Door zonder familie (Gerrit de Jager)

 

De jaren tachtig waren een gouden tijd voor de Nederlandse strip.  Albums verschenen in oplages waar stripmakers tegenwoordig alleen nog maar van kunnen dromen. De meest succesvolle reeksen van eigen bodem waren Franka, Storm, Agent 327, Jan Jans en de kinderen, Sjef van Oekel, Joop Klepzeiker en natuurlijk  De familie Doorzon.
De familie Doorzon werd bedacht door Gerrit de Jager en Wim Stevenhagen, die tot dan toe als stripmakers vooral in de alternatieve hoek actief waren. Vanaf het moment dat de grappen rond de disfunctionele familie verschenen in de Nieuwe Revu was het een hit. Niets was heilig in deze strip die een venijnige tegenhanger was van de destijds populaire familiestrips zoals De familie Achterop (Dik Browne en Mort Walker) die jarenlang op de achterpagina van het vrouwenblad Margriet stonden.
Al snel verkochten de bundels van De familie Doorzon zo goed dat de oplagecijfers die van Suske en Wiske overtroffen.  Op  het eerste gezicht was het leven van de Jager en Stevenhagen één groot succesverhaal, maar achter de schermen gebeurden heel andere dingen. Over deze periode maakte Gerrit de Jager een graphic novel. De Jager begin twintig als hij trouwt en vader wordt van een dochter. Het jonge gezin koopt een woning in Lelystad en Gerrit reist heen en weer tussen zijn gezin en de studio in Amsterdam waar hij met een aantal andere tekenaars werkt.  De Jager beschrijft met veel gevoel voor humor de gang van zaken op de studio waar steeds vaker allerlei randfiguren zoals Theo van Gogh en Herman Brood aan komen waaien. De studio wordt gerund door Fer Gevelfuts (in wie de insider zonder moeite Ger van Wulften herkent) die ook de Jagers uitgever en agent is. In 1979 slaagt Gevelfuts erin om Doorzon aan de Nieuwe Revu  te verkopen en dat betekent voor het duo de Jager en Stevenhagen een vaste job voor één goedbetaalde pagina per week. Gerrit de Jager en zijn uitgever proberen het succes van Doorzon zo veel mogelijk te gelde te maken en sluiten lucratieve deals af voor nieuwe uitgaven en distributie. Dit tot ongenoegen van de andere helft van het duo. Wim ziet zichzelf als een kunstenaar met linkse idealen en kan dat maar moeilijk verenigen met de richting die zijn jeugdvriend uitgaat. De Jager verwijt op zijn beurt Wim Stevenhagen dat hij te lui is om meer te werken en alleen maar wil profiteren van het geld dat Doorzon oplevert. Dan gaat het mis. Terwijl De familie Doorzon hoge verkopen haalt verlaat Gerrits vrouw hem voor een ander en laat hem achter in hun Lelystadse doorzonwoning . Het gaat steeds meer moeite kosten om zijn carrière en zijn privéleven met elkaar te verenigen en de Jager ontdekt de voordelen van het gebruik van cocaïne als er gepresteerd moet worden. Dan komt hij er ook nog achter dat zijn uitgever hem al jaren belazert. Zonder een blad voor de mond te nemen geeft hij in Door zonder familie een inkijkje in de Nederlandse stripwereld van begin jaren tachtig, waar hij een van de belangrijkste vertegenwoordigers van was. Dat het succes ook een keerzijde had toont hij door te beschrijven hoe hij moeizaam probeerde overeind te blijven terwijl om hem heen de vriendschappen en relaties afbrokkelden. Uiteindelijk  komt het behalve tot een scheiding met zijn vrouw ook tot een breuk met Wim Stevenhagen en zijn uitgever en moet Gerrit de Jager alleen verder. In Door zonder familie beschrijft Gerrit de Jager met veel humor en ironie, maar ook ontwapenend, openhartig en ontroerend over een boeiende, maar ook heftige periode in zijn leven.

Oog & Blik / De Bezige Bij 2013
256 pagina's ; paperback; zwart-wit  € 24,90
☺☺☺☺☺

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten